Uw voertuig is veilig in onze handen !

Contacteer ons +32 471 30 33 44

Chip tuning , Eco tuning , Roetfilter , EGR

Wat is Chiptuning

Bij chiptuning optimaliseert men de programma's die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor geschreven. Deze ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt. De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Sommige fabrikanten brengen zelfs verschillende vermogensvarianten van dezelfde motoren op de markt. Deze motoren worden softwarematig gemanipuleerd bij aankoop. Indien men de sterkere versie overweegt aan te schaffen bij de dealer, wordt er dus enkel simpelweg de sterkere softwarevariant geplaatst.

 

De geschiedenis van Chiptuning

Vroeger kon je een auto tunen door middel van het uitboren van sproeiers en soortgelijke zaken aan te passen om de prestaties van de auto te verhogen. Echter verschenen er begin jaren 80 steeds meer auto's met een computergestuurd motormanagement systeem. Deze systemen waren uitgerust met een digitaal geheugen waarin waardes werden opgeslagen. Vanwege vele Europesche normen werden auto's vanuit de fabriek zo afgesteld dat ze (ruim) voldeden aan deze normen. Ook stelden fabrikanten de motoren zo af dat deze onder vrijwel elke Europesche omstandigheden goed presteerden. Hierin nemen zij o.a. luchtvochtigheid, verschillende soorten benzine en meer in mee. Dit is natuurlijk mooi voor het milieu, alleen komt het ruime afstellen van de auto's niet altijd ten goede van de prestaties. Vanuit dit 'probleem' is het chiptunen ontstaan. Een chiptuner zal als het ware het motormanagement systeem open breken en de (veilige) grenzen van uw auto opzoeken om meer vermogen te krijgen, een brandstofbesparing te boeken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de uitstoot niet te hoog wordt.We hebben jarenlange ervaring die ervoor zorgt dat we uw auto veilig, goedkoop en goed kunnen chiptunen. Benieuwd wat chiptuning voor uw voertuig kan betekenen? Vraag vrijblijvend een offerte aan en laat u informeren betreft de mogelijkheden die Garage Heyens u kan bieden. Heeft u geen behoefte aan extra vermogen, maar wilt u enkel zuiniger rijden? Dan adviseren wij u Ecotuning

 

 

Uitlaatgasrecirculatie (EGR)

is een reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGRstaat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation. Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s) via het inlaatspruitstuk. Het uitlaatgas wordt gemengd met de inkomende lucht en daardoor zal het zuurstofgehalte van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor. Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er niet in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het grote nadeel is dat het inlaatsysteem op den duur zwaar vervuild raakt met roetaanslag. Wat als gevolg heeft dat u minder vermogen heeft en de auto kan gaan roken of onregelmatig stationair draaien. Garage Heyens kan voor bijna alle motoren de EGR softwarematig dicht zetten. Dit houdt in dat de EGR-klep niet meer opent zowel bij deellast als vollast. Het voordeel wat u hiervan heeft, is dat de motor niet meer intern wordt vervuild, zoals inlaatspruitstukken die dicht gekoold zijn of EGR-kleppen die vast komen te zitten. Vraag naar de mogelijkheden voor uw motor.

Garage Heyens

Wij zijn gelegen op de Grensstraat nr. 77 te Diepenbeek. Voor een afspraak kan u me steeds bereiken op het nummer 0471/30.33.44.
Naast onderhoud en reparatie van de wagen kan u bij ons ook terecht voor verlagingen, softwareprogrammatie, DPF problemen, etc.

Grensstraat 77 - 3590 - Diepenbeek
(Belgiƫ)
BTW : BE 0548.964.669

GSM : 0471 30 33 44